Rolstoeladviseurs

Ze zijn er in alle soorten en maten. Sommigen zijn jong en nieuwsgierig, de meeste zijn wat ouder en behoorlijk vastgeroest. 

Sommigen staan open voor kennis en kunde van anderen en beseffen dat ze niet alles (kunnen) weten en sommige hebben een ego ontwikkeld door de jaren heen als machthebbende adviseur die beslissingen mag maken over vervoersmiddelen die de zorgvragen dagelijks moet gaan gebruiken. 

 

Als ergotherapeut heb je vaak te maken met rolstoel adviseurs. Meestal moeten we eerst een melding maken bij de gemeente waarin we aangeven dat er een hulpvraag is rond mobiliteit. Tijdens of na een keukentafelgesprek geeft de gemeente dan aan of ze overgaan tot het verstrekken van een indicatie voor bijvoorbeeld een handbewogen rolstoel. Als dat het geval is, zetten zijn die indicatie door naar de door hun gecontracteerde voorkeursleverancier die vervolgens een afspraak inplannen voor een 'passing'. 

 

Tijdens die 'passing' zou je denken dat je wat mag zien, voelen, passen? Maar helaas. Vaak komen de adviseurs zonder iets concreets aan bij de client. Er wordt een gesprek gevoerd over de wensen en behoeften bij het zitten en in hun hoofd wordt dan een idee gemaakt wat er nodig is en waar de rolstoel allemaal aan moet voldoen. Soms wordt je als ergotherapeut behandeld alsof je nul kennis hebt, en soms vertrouwt een adviseur blind op jou omdat er te weinig kennis aanwezig is over een specifieke doelgroep.

 

Vandaag was het geval dat er al een indicatie is voor een handbewogen rolstoel, er stond dus al een rolstoel die dagelijks gebruikt kan worden, echter was deze niet meer passend omdat het gezondheidsbeeld veranderd is de afgelopen tijd. Dus we konden direct in contact treden met de betrokken rolstoeladviseur. Super fijn, scheelt weer een hoop tijd. 

De adviseur in kwestie had de afgelopen tijd al heel veel gedaan, gesleuteld en gemodderd aan de rolstoel, maar kreeg het niet lekker passend. Dit is iets wat eigenlijk al tegen mijn client zei, de eerste keer dat ik bij haar was, maar aangezien ze toen nog erg tevreden was hebben we het zo gelaten tot het nu dus niet meer langer kon. Ze kan er niet meer fatsoenlijk in zitten. Heupen vliegen alle kanten op en er is nul steun en comfort. Heel vervelend, maar kan gebeuren. Er moet dus wat anders geregeld worden. Dit is vaak het punt waarop adviseurs ook niet meer goed weten wat ze moeten. Een rolstoel in het standaard segment voldoet niet, maar wat heeft iemand met hypermobiele klachten dan wel nodig? Gelukkig heb ik wel een idee! Een maatwerkrolstoel!

 

Bij de betrokken adviseur vandaag was het snel duidelijk. Er moet een goede rolstoel komen, koste wat kost. Het probleem bij veel adviseurs is vaak dat een maatwerk rolstoel buiten het voorkeurspakket valt. Wat ze dan vaak gebruiken als argument is dat een maatwerkvoorziening veel duurder is. Uiteraard kost een maatwerk rolstoel meer geld, maar als je eens opsomt wat het kost aan rolstoel, 2 rugleuningen, 3 zitkussens, 2 verschillende armleuningen met zijschotten, 5 bezoekjes van de adviseur, 7 keer inzet van een monteur en dan nog alle losse onderdelen en bevestigingsmateriaal in een poging om de reguliere stoel passend te krijgen....Om nog even te zwijgen over de frustratie bij mijn client en mijzelf... Een ander argument is vaak dat er niks meer aanpasbaar is in een maatwerk stoel. Onzin. Ja, vastlassen is supersterk maar ook bij een maatwerk stoel kan je gewoon instelbare opties laten inbouwen. 

 

Een adviseur zoals we vandaag troffen is bijna uniek en echt een verademing in mijn werkweek. Waar ik doorgaans (dezelfde) vastgeroeste adviseurs tref die moeilijk doen over geld (duh), willen doormodderen met de huidige rolstoel, 'het er niet door krijgen' intern of ook een minimale wig van 10 cm krijgen in een Quickie Argon 2 (écht niet, dat is werkelijk nog nooit gelukt!!), trof ik vandaag dus een jong, nieuwsgierig exemplaar. Hij had al wat gezien van hypermobiliteit maar stond erg open voor mijn visie en advies en volgde mijn advies daarin. We willen allemaal het beste voor onze client. Hij heeft zijn uiterste best gedaan de huidige stoel aan te passen en dat bleek nu niet meer afdoende, dus moeten we buiten de kaders gaan kijken. Zonder al te veel gedoe en gevecht hebben we een heel fijn gesprek met z'n drieen gehad en is de conclusie duidelijk: we zien elkaar binnenkort voor een passing voor een maatwerkrolstoel.

 

Eenmaal buiten bij de client hebben we nog even staan nakletsen en werd duidelijk dat hij het niet altijd eens was met de processen en protocollen en werkwijze van de werkgever en dit ook benoemt intern. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Er gaat veel mis in grote (zorg) organisaties die wel de aanbestedingen willen hebben (en krijgen) bij veel gemeenten voor het leveren van hulpmiddelen, maar qua service wordt het er niet beter op. Ook is het fijn om eens te sparren over collega's die dingen benoemen die simpelweg niet waar zijn (bijvoorbeeld dat er in een Quickie Argon 2 een wig van minimaal 10 cm gecreëerd kan worden). Het gaat erom dat we goed kunnen verantwoorden waarom de reguliere rolstoel of een andere uit het standaard pakket niet gaat behalen wat de client nodig heeft. Hier help ik graag bij! Echter vaak moet je een burgeroorlog voeren en veel ego's strelen om een adviseur mee te krijgen in je advies. 

 

Ik heb mezelf wel eens afgevraagd: is dit nou mijn werk?! Oorlog voeren?! Het is bijzonder uitputtend (ook al lukt het me vaak wel om de noodzaak duidelijk aan het verstand te peuteren) maar dan denk ik aan de gevechten en oorlogen die mijn client zelf al heeft gevoerd en nog zal moeten voeren... Dat maakt me sterk. Ik voer oorlog als werk, ten behoeve van mijn client...zodat zij dat even niet hoeven doen of in ieder geval gesteund worden in de strijd. Zij voeren dag en nacht oorlog en krijgen er niet eens voor betaald dus ik draag graag mijn steentje bij.

Maar hoe fijn is het dan dat die oorlog niet hoeft en je gewoon samen, als één team - ten behoeve van je client - tot de conclusie komt dat een maatwerkrolstoel waarschijnlijk de oplossing gaat bieden.

 

Voor nu heb ik direct mijn stuk verantwoording doorgezet naar de adviseur in kwestie die er morgen mee aan de slag gaat. Hopelijk hebben we binnenkort de passing met de maatwerkstoel en dan begint het laaaaaaange wachten tot hij geleverd wordt. 

 

Liefs, de hypermobiele ergo.

Telefoon:   0316 - 44 10 44

Email:        info@dehypermobieleergo.nl

Adres:        Hazeland 19, 6931 KA Westervoort

                  Veldbloemstraat 44, 6002 CH Weert